HUA! Suhe kalendriga on
juba selline, et 31. detsembril sai umbes neli korda kontrollitud, et kas täna
ongi see päev. Või see alles tuleb. Või on kurat juba möödas. Väga selge pole
ka kohalike suhe kalendriga. Kui Tais oli bussipiletil ametlikult kirjas, et
elame aastas 2559, mis tähistab siis Buddha surmast möödunud aastaid, siis
esialgu on veel ebaselge, millise aastaarvuga Birmas ametlikus asjaajamises
opereeritakse ja millal uue numbri ette viskab. Meie ajaarvamise uut aastat
tähistati aga kohalikus hiiglaslikus linnapargis Myanmari väidetavalt läbi
aegade populaarseima rokkbändi Iron Cross kontserdiga.
Et aimu saada, millega tegu, panen siia lingi nende paariaastatagusele
juubeli-live´ile.
Kontserti
väga nautida ei saanud, sest neid asiaate on ikka kuradima palju ja sinna parki
oli kogunenud vist pool Birmat. Käis lõputu sagimine kuulamisväljakule ja
tagasi, lisaks tuli õlle järel käia pargist väljas asuvas supermarketis ning
siis otsida õllekotiga ühte nii kolmest võimalikust sissepääsust parki.
Vanadele rokipeerudele kohaselt laval rohkem jutustati, kui pillilugusid mängiti, kuid kui õigeks rokiks läks, üürgas kogu publik iga kui viimast
salmi kaasa. Repertuaaris sisaldus ka lääne bändide kavereid (AC/DC „Highway to
Hell“ näiteks) ja kui kell 12 sai, põrutati taeva poole ka umbes kolm raketti.
Pargist paar tundi hiljem tagasi tsentrisse tatsates jäi silma, et hoolimata
uusaastaööst olid kõik populaarsed õllekad juba kinni, kuid kohalik rahvas
vitsutas mitmel tänavanurgal väikestel taburettidel oma uue aasta esimest tänavatoidueinet süüa.
Siin paar pilti ka kõnealusest pargist, mis tehtud mingil päeval, kui oli teadmata, mis seal aastavahetusel juhtuma hakkab:
Ahjaa,
tegevus käib endiselt Yangonis, mida miskipärast ´idamaade aiaks´ nimetatakse
ning mille nimi tähendavat tõlkes, et ´ei enam vaenlasi ega ohte´. Kui
soovitakse lõpetada sõda ja sõlmida rahu, oleks just asjakohane tulla tegema
seda siia 18. sajandil asutatud linna. Üks suvaline tänavapilt ka:
Linna
ilmselt külastatavaim vaatamisväärsus on Shwedagoni pagood, mida birmalased ise
selle 99-meetrise kõrguse tõttu maailma suurimaks kullast monumendiks
nimetavad. Kui kohalikule rahvale, keda liigub seal arvukalt, on pühapaiga
külastamine tasuta, siis välismaalane võetakse sisenemisel pühapaika rajalt maha ja viiakse lunastama
8000-kjatist piletit. Õnneks saab selle eest kaasa ka paar asist infovoldikut
nii pagoodi enda kui ka kogu Yangoni kohta.
Buddha püha hammas:
Kohalikud tüübid laupäeva sektoris Buddhade pead pesemas:
Läbi
sai astutud ka U Thanti majast. Tegemist on tuntuima Birmast võrsusnud
diplomaadiga, kes pärast seda, kui rootslane Dag Hammarskjöld 1961. aastal
Aafrika kohal lennukiga alla potsatas, globaalpoliitist situatsiooni arvestades
väga keerulistel aegadel ÜRO-d juhtima valiti. Mõned aastad tagasi ostis üks U
Thanti järeltulijatest ära ÜRO kolmanda peasekretäri kunagise kodumaja ja
üritab nüüd riigi toel sinna väärikale riigimehele muuseumit rajada.
Kui
linnapildis välismaalasi häirivalt palju silma ei hakka, siis täna kohalikku
kuulsaimat turgu külastades selgus, et 90% Yangoni väisavatest välismaalastest
töllerdab seal. Kuna muudest kauplemiskohtadest linnas puudus pole ja mõni
linnaosa ongi kui üks suur turg, siis see ajalooline turg ongi rohkem
turismiobjektiks kohaldatud. Ise läksin sinna lootusega T-särkide varu
uuendada, aga üsna peatselt selgus, et neid kahte T-särki, mis mulle selga
lähevad, ma ilmselt sealt miljonilt ruutmeetrilt üles ei leia ja tõmbasin sealt
kähku nahkarit.
Mingil
päeval sai sõidetud praamiga üle jõe Dala nimelisse külade kompleksi, kus umbes
kolm miljonit inimest elab linnarahvaga võrreldes hoopis teistsugust elu.
Terminali sisenedes tõmmati taas kord kõrvale ja näidati välismaalastele
kehtivat praamipileti hinnakirja ehk edasi-tagasi 4000 kjatti nägu, samas kui
kohalikud liiklevad paarisajaga. Kuskilt lugesin, et teisel pool jõge on
mõistlik võtta rikśa ja lasta end sellega mööda kohalikke külasid ringi vedada
ja nii saigi esimest korda selles mõttetus kärus istutud. Kohalik jorss väntas nii,
et keel vesti peal, aga samas jagas ka mõningast asjalikku infot. Peamisteks vaatamisväärsusteks kohalike arvates on üks järjekordne budistlik tempel, kalameeste küla ja tsunamiohvrite küla. Nimelt teinud 2004. aastal
Aasiast üle käinud tsunami ka sealsetes külades päris põhjalikku
laastamistööd, purustanud suure osa majadest ja jätnud orvuks nii mõnedki lapsed. Kokkuvõttes see külaelu väga millegagi ei üllatanud (pigem
üllatas see, et suurlinnast üle jõe selline agul on) ja lõpetuseks sai
rikśajuhiga tasu üle jauratud, mis lõppes mõlemale loodetust halvema
tulemusega.
Rahvas lahkumas praamilt:
Mingid
asjad siin riigis käivad muule maailmale vastupidi. Näiteks on selgunud, et
kõige mõistlikum valuutat vahetada oligi lennujaamas. Korralik kurss on veel
pankades, aga need suletakse tööpäeval enne, kui neid on korralikult avadagi
jõutud ja nädalavahetusel on need üldse kinni. Kuskil tänavanurkadel passib ka
isehakanud money changer´eid, aga
nende kursid on nagu on. Kursse valdavalt väljas pole ja neid peab küsima.
Kuuldes ühes kohas talutavat numbrit, soovisin kaupa teha, kuid ettevõtja
teatas, et üks mu 100-dollariline on natuke liiga kortsus ja teisel on peal mingi
tempel, mida seal ei tohiks olla, ja neid ta vahetab halvema kursiga. Saatsin
tüübi kuu peale ja astusin minema: enda riigi rahatähed on nagu viimased kapsad,
aga dollarid peavad enne vahetamist olema pestud ja triigitud.
Sai
hakatud ka kohaliku mobiilioperaatori kliendiks, eesmärgiks internetile veidi
mobiilsemalt juurde pääseda. Kasu tõuseb sellest ka muudele ettevõtjatele, sest
nüüd saab reisi jaoks vajaliku infot töödelda lisaks hotellile ka näiteks
elukohajärgses beer station´is.
Viimased on toredad kohad, menüüs on peaasjalikult üks hele (Myanmar) ja üks
tume (Black Shield) õlu ja ettekandja ei tee teist nägugi, kui mõni tüüp
väljast kaasa võetud värvilise terava enda õlle sisse valab. Üks kõrtsidele iseloomulik asi, mida mujal maailmas kohanud pole: lapsepõlvest meenub, et kui mingid vennad õieti vilistada ei osanud, siis nad kutsusid koera
musitamislaadse häälitsusega. Siin kutsutakse
sama häälitsusega kõrtsis ettekandjat. Kui õlled või teravamad joodud, tiksuvad
pooled vennad autodesse ja asuvad kodu poole sõitma. Joogise peaga roolimisest
siinkandis keegi mingit probleemi ei paista tegevat, kuigi liikluse
intensiivsus nõuab oluliselt teravamat tähelepanu kui näiteks Eestis.
Sööginurka
ka: kui varasemalt on targad mehed öelnud, et samakat saab ajada absoluutselt
kõigest, siis siin selgub, et vardasse saab ajada absoluutselt kõike. Astud aga
söögikohta, valid soovitavad vardad välja, pooltel juhtudel aru saamata, mis
seal vardas täpselt on, vardad pannakse grilli peale ja sööd nagu ennemuiste.
Ja enamus kraami sellest on maitsev. Sanitaarprobleemidega ei maksa oma pead
Aasias väga vaevata, sest kui kõhuhäda on ette nähtud tulema, siis ta tuleb
niikuinii. Ja, et see kõik väga ilus ei tunduks, siis võib lõpetuseks öelda, et
sellist prügimäge nagu siinsed tänavad, ikka annab otsida. Ei kujuta ette
kuidas nad oma pargi pärast eilset järgmiseks aastavahetuseks korda vorbivad!
Kaselat ja Temnikovat pole Yangonis näinud?
VastaKustutaVõimalik, et olen, aga ei tunne ära.
Kustutavardasse saab ajada absoluutselt kõike.. ha-haa väga mõnush lõiguke..
VastaKustutaSaid siis esimese tõsisema muusika elamuse sel reisil, oled reisil mingit uut mussi ka enda jaoks avastanud?
On elus nii mõnelgi paremal kontserdil viibitud, aga eksootilise elamuse saamiseks tasus minna. Malaisias kuulasin kohalikku kraami ka, aga midagi väga kõrva ei hakanud, nüüd seda Iron Crossi kuulasin ka spotify´s veits rohkem, aga ühtegi asiaadi artisti senise tripi jooksul kuhugi lemmikute alla pole küll veel lohistanud.
Kustuta