Viimaseks peatuspaigaks
Myanmaris on Kayini osariigi pealinn Hpa-An riigi kaguosas. Kayini osariik oli
varasemalt tuntud kui Kareni osariik, kuna selle põhielanikkonna moodustavad
kareenid. Nende näol on tegemist siis oluliselt laiemal territooriumil (sh ka Tais ja
Myanmari põhjaosas) elava rahvaga, kes pidanud Birma keskvõimuga üle 60 aasta
kodusõda, ametlik rahuleping on siiani sõlmimata. Kui eelmisel kümnendil
Eesti ajakirjanduses Birmast juttu tehti, siis minu mäletamist mööda nii kolmel juhul neljast oli teemaks kareenidega seonduv, keda sõjaväelaste juhitav
Birma valitsus allumatuse eest süsteemselt kiusas. Kui mujal Myanmaris on riigi
lipp ilusti tänava- kui külapildis aukohal, siis siin lehvivad budismi lippude
kõrval peaasjalikult osariigi ehk kareeni rahva omad lipud. Teedel kohtas ka
automaatidega sõjaväevormis tüüpe, aga millise relvaüksuse või armeega
parajasti tegemist on ja mida valvatakse, seda ma igaks juhuks küsima ei
läinud.
Hpa-Anis mul majutust ette
polnud broneeritud ja nii seadsin bussijaamast sammud linna populaarseima
seljakotirändurite majutuse ehk Vendade Soojade külalistemaja (Soe Brothers Guesthouse) suunas. Seal pakuti
kuue dollari eest öö tuba, mille sissekäik on rõdult ja ainsaks mugavuseks
voodi kõrval nurgas uugav ventilaator. Kuna ka ülejäänud ruumid ilmselt
suurt paremad polnud, ei viitsinud edasi otsida ja selline mõnus ühiselamu tunne tekkis. Enamus guesthouse´is viibitud ajast saab istuda rõdul ja sealt käib läbi
kõvasti rahvast, kel igaühel oma lugu rääkida. Asjatoimetusel tuleb käia
koridori lõpus, sooja vett pole (kuna kliima on kuumaks läinud, kärab leige
vesi küll) ja peldikute interjöörgi meenutab TTÜ ühiselamut nii aastast 1995,
ainult selle vahega, et kolmveerand peldikutest on siin üksnes jalajäljed. Aga
tõenäoliselt on peldikupotid ühed viimased asjad, millest kohalikud siin
puudust tunnevad, sest potti ei leia tõenäoliselt ka enamikust majapidamistest.
Siia tulemise eesmärgiks
oli kena loodusega ümbruses ringi vurada ja seda sai 6000 kjati eest (odavam
kui mujal ja korralik) renditud võrriga ka tehtud. Päevaga jõudis külastada
kahte suurepärast objekti – Saddani koopaid ja Zwegabini mäge. Saddani koopa
külastus kujutas endast umbes kilomeetrist jalutuskäiku massiivses koopas ja
koopa teisest otsast väljumist. Tagumisest koopasuust üle luha minnes oli aga veel teinegi koobas, kuhu kohalikke siseturiste enam ei viidud, ning kus sai veel
mitusada meetrit märkimisväärses pimeduses ja tühjuses edasi astuda. Kuna
koopas asusid mitmed budistlikud sümbolid, kvalifitseerus see pühapaiga alla,
mis tähendas, et pimedas koopas teravate kivide otsas tuli tallata paljajalu. Lõpuks sai esimese koopa lõpu juurest 1500 kjati eest paadiga läbi kolmanda
koopa tagasi algusesse.
Koopa sissepääs:
Vaade välja koopa tagaküljest:
Teise koopa sissepääs:
Paadid sõitmas kolmanda koopa poole:
Teiseks atraktsiooniks
võetud Zwegabini mägi on kareenide üks sümboleid, isegi nende tähtsaim jalgpalliklubi
ei kanna mõne linna nime, vaid on nimetatud Zwegabin United´iks. Mäe otsa
ronimine maailma lihtsaimate hulka ei liigitu, vähemalt tund aega treppidest
üles ja enamik ajast otse püstloodis. Kohale jõudes oli tunne nagu suusatajal pärast Tour de Ski lõputõusu. Õnneks ei pidanud seda püha teekonda
läbima paljajalu. Mäe otsast muidugi leidis taaskord pagoodi, aga selle kõrvalt viskas korralikke vaateid kogu ümbruskonnale. Põhimõtteliselt on võimalik mäele jääda ka ööbima (ka minu käest küsiti mäe otsas, et kas tahad ööseks jääda), et viljeleda birmalaste lemmiktegevust ehk päikeseloojangu ja -tõusu vaatamist - vajadusel leiavad mäe otsas toimetavad mungad kõigile soovijatele ulualuseks mingi kuuri.
Mäe poole sõites:
Vaade mäe otsast kõrvalmäele:
Kuskilt mäe otsas olnud templikoonuse tagant paistab ka Salween, mis kulgeb Jangtse ja Mekongiga paralleelselt ja mille ääres Hpa-An asub:
Kõik, kes Kagu-Aasia
asjadest natuke rohkem jagavad, on arvamusel, et viie või hiljemalt kümne aasta
pärast on see praegune siiraste ja lõbusate mingalabaaride riik orienteeritud
tursimile nagu Thailand. Mehed jäävad seelikuid ja naised ilusaid värvilisi
riideid kandma ka edaspidi, ja ka beetel ilmselt ei kao suust ega thanaka põskedelt,
kuid välismaalaste arvu kasvuga hakatakse neid eeskätt nägema kui rahalaevu, ja turismitööstus
võtab siin peatselt uued pöörded. Nii, et kes tahab veel ehedat Birmat näha, siis
vutt-vutt kähku siia. Praegu liiguvad riigi külastajad suhteliselt sarnast
ruuti, mistõttu näisid mulle vaid seljakotirändurite poolt väisatavas Hpa-Anis pooled valged
lõustad juba tuttavad, kuna neid oli kuskil muus paigas, kas mõnel matkal,
bussis või öömajas juba nähtud. Praegu näib, et võiks mingi seltskonnaga paari aasta
pärast siia tagasi tulla ja traditsioonilisematest marsruutidest ka veidi kõrvale kalduda. Siin oldud kuu jooksul on kõige rohkem koos pilti tegema ja näppima
tulnud siseturistid, mis näitab, et nende igapäevases tegevuskohas on meeter
üheksakümnese valge kolli nägemine suhteliselt haruldane sündmus.
Sööginurka panen ühe
pildi Myanmari traditsioonilisest nn side dish´ist, mille lõhn levib üle paljude
kohalike tänavakohtade, peletades oma aroomiga sealt eemale, kuigi asja
maitsel iseenesest pole viga. Ma olen nii kolmes kohas küsinud, et misasi see on
ja korraliku vastust pole saanud, inglise keeli sour leaf on vist kõige informatiivsem seletus, aga sellist asja
nagu interneti andmetel päris olemas pole.
Edasi kulgen Tai suunas -
internetist leitud juttude põhjal peaks busside-veoautode-piiriületuse kombo
olema ühe päevaga selliselt tehtav, et õhtuks jõuab siit Tai põhjaosa pealinna
Chiang Maisse. Kuidas päriselus asjad käivad, selgub peatselt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar