Vaikselt põhja poole
liikudes olen jõudnud 22. ja 23. laiuskraadi vahele. Et niimoodi jätkates
kogemata Eestisse välja ei jõuaks, püüan edaspidi end lõunapool hoida. Külmaga siin enam nalja ei ole, millest andis esmakordselt märku Mandalayst põhja poole
suunduvale bussile kogunenud rahvas, kes kandis kasukaid ja karvamütse. Kuna nende
jalatsivalik piirdus valdavalt siiski palja jala otsa käivate plätudega, võis
eeldada, et väga karmiks asjad siiski ei lähe. Soojad riided on tulnud
sellegipoolest välja otsida, sest siin mägedes langeb temperatuur praegusel
aastaajal tõesti öösiti alla 10 kraadi. Kui Mandalayst 200 kilomeetri kaugusel
kirdes asuv Hsipaw oli veel talutav, siis geograafiliselt nende vahel paiknevat,
aga kõrgemal asuvat Piyn oo Lwin´i valitseb pärast päikesekuumuse kadumist karge
Eesti sügisõhk, aga siseruumides puuduvad igasugu küttesüsteemid ja magada
tuleb tekikuhja all. Mägipiirkonda mineku eesmärgiks oli Hsipaw lähedal matkata
ja sõita Hsipaw´st Mandalay suunas tagasi Pyin oo Lwini rongiga, mis oma nii
kuue- või seitsmetunnise teekonna käigus ületab ka maailma üheks
atraktiivsemaks raudteelõiguks peetava Goteiki viadukti.
Kui pikalt inglise
kolonistide üheks kohalikuks valitsemispunktiks olnud ja seetõttu tänagi mitmete
koloniaalstiilis hoonetega ehitud Pyin oo Lwin jääb administratiivselt veel
Mandalay regiooni, siis Hsipaw asub Shani osariigi põhjaosas. Shani osariigi
põhielanikkonna moodustavad shanid on tai päritolu rahvas, kes peamiselt
elabki Birmas nimetatud osariigis, kuid samuti ka mujal Myanmari, Hiina, Tai ja
Laose piirialadel. Neil on oma keel, mis ülesehituselt sarnaneb tai keelega,
kuid mida kirjutatakse birma alfabeedile sarnanevas kirjas. Seda keelt õpetatakse
mõnedes koolides ja kloostrites (põhiõppetöö käib Shani osariigis siiski birma
keeles) ja enamus shani rahvast oskab seda küll rääkida, kuid kirjutada mitte.
Huvitav on märkida, et mitmed välismaalastega asjatada püüdvad Hsipaw
ettevõtjad on endale võtnud oma tegevusalale viitavad inglisepärased aliased
ning nii tegutsevad linnakeses näiteks Mr. Food, Mr. Shake, Mr. Bike, Mr. Hike,
Mrs. Popcorn (see peab siiski korralikku kohvikut, mitte ei äritse popkorniga),
kuskilt jooksis läbi ka Mr. Bean, aga viimase tegevusala ei jõudnud välja
selgitada. Aga ka näiteks Mr. John, Mr. Charles, Mr. Donald jne.
Hsipaw mägedes ja shani mägikülades
sai kõnnitud kaks päeva, neist teise päevadistants ulatus üle 30 kilomeetri.
Kui esimesel päeval sai liigutud omapäi (suuresti koos poolakatega, kes samades paikades teel
olid), siis teisel päeval otsustasin juhuks, kui grupp kokku saadakse, giidiga
teenuse kasuks, lootuses, et äkki giid räägib huvitavaid jutte Birma kohta laiemalt. Grupp saadi kokku, lisaks minule veel paar britti ja kolm
hollandlast ja giidiks oli kohalik geograafiahuviline jorss (kes teadis isegi
Eesti pealinna), kes valikut igati õigustas. Ilma giidita ei soovitata seal üldse eriti
kaugele mägedesse kondama minna, sest kodusõja aegadest võib ümbruskonnas olla
maamiine ja külades resideeruda erinevaid sõdureid-partisane, kes ei taha
mingil juhul välismaalaste tehtavatele piltidele sattuda. Nimelt on Birmas,
nagu giid jutustas, siiamaani tegutsemas üle 90 erineva armee. Lisaks
riiklikule sõjaväele on igal osariigil oma armeed, mis tihti riigi sõjaväe
vastu välja astuvad, näiteks nõudmaks oma osariigile suuremat sõltumatust
(päris iseseisvust siiski keegi ei taotlevat). Samuti on rohkem või vähem
põrandaalused armeed erinevatel rahvusgruppidel ja need siis võitlevad
vastavalt vajadusele kas riigi või mõne osariigi armee vastu, taotledes peaasjalikult
oma rahvale eraldi osariigi loomist. Vajadusel võivad erinevad armeed ühiste
eesmärkide nimel koopereeruda, et näiteks erinevatest nurkadest riigiarmee
pihta tuld anda, ja nii tuleb väiksemaid konflikte pidevalt ette. Alles paar
kuud tagasi oli ka Hsipaw (see on shanipärane nimi, birmapäraselt on linnakese nimi
Thibaw) läheduses tulistamist olnud, mis olla giidi sõnul turistide arvukust
piirkonnas sel aastal oluliselt kahandanud.
Malaisias ja Tais ajalehti lugedes oli Kagu-Aasia ehk siis ASEAN-i regiooni uudistest pidevalt esikohal Birma lääneosas Rakhine osariigis elavate moslemiusku rohingjade kohtlemine Birma valitsuse poolt, mis on endaga kaasa toonud rohingjade põgenemislaine eeskätt islamiusulistesse riikidesse nagu Malaisia ja Indoneesia. Kohati nimetatakse lehtedes Myanmari valitsuse tegevust rohingjate suhtes koguni genotsiidiks. Giid, kes ise oli samuti islamiusku, väitis, et tegemist on suuresti propagandistlikel eesmärkidel üles puhutud teemaga, kus üks või teine riik üritab oma mõjuvõimu (või siis n.ö oma riikliku usu mõjuvõimu) piirkonnas laiendada, konflikti olemus seisneda aga eeskätt rohingjade separatistliku armee tegevuse mahasurumises riigiarmee poolt. Suur osa Birmast rohingjasid omaette rahvaks üldse ei pea, nende käsitluses on tegemist suvaliste põgenikega Bangladeshist.
Matkal endal oli külaelu nagu Aasia külaelu ikka - ega muud oskagi välja tuua, kui mingil hetkel sai näha uudset karjatamisviisi, kus vanamutt oma kahe härja pihta, et need soovitud suunas läheks, ragulkaga kivisid lasi.
Malaisias ja Tais ajalehti lugedes oli Kagu-Aasia ehk siis ASEAN-i regiooni uudistest pidevalt esikohal Birma lääneosas Rakhine osariigis elavate moslemiusku rohingjade kohtlemine Birma valitsuse poolt, mis on endaga kaasa toonud rohingjade põgenemislaine eeskätt islamiusulistesse riikidesse nagu Malaisia ja Indoneesia. Kohati nimetatakse lehtedes Myanmari valitsuse tegevust rohingjate suhtes koguni genotsiidiks. Giid, kes ise oli samuti islamiusku, väitis, et tegemist on suuresti propagandistlikel eesmärkidel üles puhutud teemaga, kus üks või teine riik üritab oma mõjuvõimu (või siis n.ö oma riikliku usu mõjuvõimu) piirkonnas laiendada, konflikti olemus seisneda aga eeskätt rohingjade separatistliku armee tegevuse mahasurumises riigiarmee poolt. Suur osa Birmast rohingjasid omaette rahvaks üldse ei pea, nende käsitluses on tegemist suvaliste põgenikega Bangladeshist.
Matkal endal oli külaelu nagu Aasia külaelu ikka - ega muud oskagi välja tuua, kui mingil hetkel sai näha uudset karjatamisviisi, kus vanamutt oma kahe härja pihta, et need soovitud suunas läheks, ragulkaga kivisid lasi.
Myanmari teine rongisõit
sai ette võetud Hsipaw´st Pyin Oo Lwin´i, kuna nimetatud distantsil liiklev
rong läbib 19. sajandi lõpul ameeriklaste poolt ehitatud Goteiki viadukti ehk
siis kuristiku kohal kõrguva raudteesilla, millest üle sõitmist peavad
asjatundjad üheks silmapaistvamaks raudteeatraktsiooniks maailmas. Myanmari
esimese rongisõidu olin ette võtnud pealinnast Mandalaysse ja kuigi lahtiste
akendega rong hirmsalt kõikus, oli ruumi laialt ja üritus jättis bussisõiduga
võrreldes pigem positiivse mulje. Seekordne rong pidi väljuma Hsipawst vist midagi 9.34 – hea, et nad graafikusse sekundeid taha ei kirjuta – ja kuna
mõnikord juhtuvat, et rong saabub pool tundi varem (no ei usu mina, et kellegi
silmad selles riigis mingit rongi pool tundi varem saabumas on näinud), siis
kõik kohalikud soovitasid 8.30 raudteejaamas kohal olla. Jaamas selgus, et rong
tuleb siiski nii pool tundi graafikust hiljem nagu tavaliselt ja pileteid
hakatakse müüma s.t välja kirjutama, sest see on suur ja tähtis paberitöö, 15 minutit
enne rongi saabumist. Seega ei õnnestu siin riigis vist ühtegi bussi- või rongireisi
nii alustada, et tunni või kaks kusagil jaamas molutama ei peaks ja bussi- või
rongisõit on ikka nagu üheksast viieni töö. Rongijaama oli kogunenud ohtralt teisigi välkareid ning paljud neist eelistasid reisida peamiselt kohalikega mehitatud
puupinkidega ordinary klassis. Kuna aga on teatud risk, et mõni kohalik vend võib lisaks neljale riisikotile rongile
saabuda ka näiteks kuke ja kahe põrsaga, siis ennast sellises seltskonnas
seitse tundi istumist väga ei ahvatlenud, ja soetasin eurose ordinary asemel pileti kaheeurosesse upper klassi. Viadukti saabudes
olid kõik udupeente kaameratega fotograafid paremad positsioonid rongi
atraktiivsemal küljel vallutanud, oma fööniga ma sinna trügima ei läinud
ja panen siia hoopis vaatamiseks ühe vastavateemalise video selle
distantsilõigu kohta.
https://www.youtube.com/watch?v=zEkHlfUdtZk&t=307s
Pyin oo Lwinis oldud päeval sai renditud motosõiduk ning seekord anti majutuskohast kätte 125-kuubikuline korralik relv. Külastatud sai sellega linna ümbruses asuvaid koskesid ning botaanikaaeda. 70-meetrised kosed olid nähtutest ühed vägevamad, nende juurde alla pidi laskuma jala ja ühtlasi sai nende juurest tagasi tulles korraliku mäkketõsutrenni. Kuna mingite sõidukitega päris koskede juurde ei saa, ei käi seal tavapäraselt eriti rahvast. Täna (nagu ka botaanikaaias, mis oli lihtsalt suur lahmakas ilus territoorium, aga millegi väga erilisega silma ei paistnud peale järjekordse välismaalaste eri-piletihinna) oli aga liikvel väga palju birmalasi, kuna oli jälle riigipüha, sedakorda Full Moon Holiday ehk siis täiskuu püha. Botaanikaaias trehvatud riisikaupmehena töötav kohalik väitis, et tõepoolest on siin iga täiskuu ajal selline püha, siis ta saab oma poe kinni panna ja samuti ümbruskonna vaatamisväärsustega tutvuda.
Pyin oo Lwinis oldud päeval sai renditud motosõiduk ning seekord anti majutuskohast kätte 125-kuubikuline korralik relv. Külastatud sai sellega linna ümbruses asuvaid koskesid ning botaanikaaeda. 70-meetrised kosed olid nähtutest ühed vägevamad, nende juurde alla pidi laskuma jala ja ühtlasi sai nende juurest tagasi tulles korraliku mäkketõsutrenni. Kuna mingite sõidukitega päris koskede juurde ei saa, ei käi seal tavapäraselt eriti rahvast. Täna (nagu ka botaanikaaias, mis oli lihtsalt suur lahmakas ilus territoorium, aga millegi väga erilisega silma ei paistnud peale järjekordse välismaalaste eri-piletihinna) oli aga liikvel väga palju birmalasi, kuna oli jälle riigipüha, sedakorda Full Moon Holiday ehk siis täiskuu püha. Botaanikaaias trehvatud riisikaupmehena töötav kohalik väitis, et tõepoolest on siin iga täiskuu ajal selline püha, siis ta saab oma poe kinni panna ja samuti ümbruskonna vaatamisväärsustega tutvuda.
Sööginurka asendab täna
jooginurk. Kuna kohalike hulgas on nii beer
station´ites kui muudes sobivates urgastes kõige populaarsemaks tegevuseks kohaliku
viski (joodaivamaks margiks Grand Royal) timmimine, siis hoolimata enda
tavapärastest eelistustest, tuli ka see kraam ära proovida. Soetasin Hsipaw´s
1200 kjati eest (vähem kui euro!) 175 grammise pudeli – klaasiga seal keegi
seda ei müü – ja proovisin kombinatsioonis nii paljalt, koolaga kui veega ning selgus,
et viimased kaks varianti on täiesti joodavad. Automaatselt tagas antud tegevus
ka kohalike külastajate tunnustuse. Pyin oo Lwinis leidsin aga beer station´i, kus müüdi ülitervislikuks
vetikaks peetavast spiruliinast pruulitud õlut, mida on Mandalay õlletehas valmistanud
juba 130 aastat. Praegu müüakse seda õlutit väidetavalt vaadist üldse vaid
üksikutes Mandalayst põhjas asuvates beer
station´ites ja leitud jaam ollagi hotellipidaja väitel Pyin oo Lwinis
ainuke selline. Veerand tundi pärast beer
station´is maandumist oli seekord pool samas tarbimiskohas istunud
kohalikku kaadrit juba minu lauda liikunud, õllid ees ja suud punast beetlit
täis. Tõsi küll, mingit väga asjalikku vestlust aktsentide sobimatuse tõttu sealt
välja ei arendanud. Üldse tundub, et oleksin birmalaste jaoks pidanud paki oma
CV-dega kaasa tarima, sest viimastel päevadel on kõikvõimalikes paikades suvalised
inimesed jutustama tulnud ja peatselt sellekohaste küsimusteni jõudnud.
PS Kuna Myanmaris tuleb korralikku wifi ühendust enamikus paikades oodata veelgi kauem, kui nende ronge, siis seekord pilte ei pane.
Paluks pilte ka toredatest topsikaaslastest.
VastaKustutaEi ole kahjuks pakkuda, beer station'is käiakse ikkagi õlut joomas, mitte pilte tegemas.
VastaKustutaMr. Donald - oli kohalik kino?
VastaKustuta