Brunei sultan omas riigi
hiigelaegadel ka Filipiinide lõunaosas asuvaid Sulu saari, mistõttu käis kahe
paiga vahel tihe kaubavahetus. Tee peale jäi Vormsiga samas suurusjärgus (kuid
täna mitusada korda tihedamalt asustatud) Labuani saar, mis seetõttu jõudsalt
arenema hakkas. 19. sajandil toimunud suuremate maadejagamiste käigus andis
sultan sellegi saare inglastele, kes andsid saarele vabasadama staatuse. II
maailmasõja ajal oli Borneole suhteliselt lähedal asuv saar jaapanlaste ja
liitlaste vahel toimunud lahingute tallermaaks, mistõttu tuli see pärast sõda praktiliselt nullist uuesti üles ehitada. Malaisia andis 1980-ndatel saarele föderaalterritooriumi
staatuse ja ühtlasi on tegu maksuvaba piirkonnaga, mis tähendab, et alkoholivaba
Brunei alamad käivad seal hordide kaupa odavat napsi manustamas. Saare lähedal
asub sõjaajast mitu laevavrakki, mistõttu on tegemist hinnatud sihtkohaga
sukeldujate hulgas. Suur osa saare rannaribast on liivane, kuid hoolimata
sellest ujujaid nädala sees väga ei paistnud. Bruneist Labuanile sõites oli
suurel laeval vaid 10 isendit ja valgeid inimesi nägin ma suuremas koguses alles
saarelt ära sõites - saare peal õnnestus silmata vist ainult ühte, kes valis
endale tax free poes spraidi kõrvale
sobivat viina.
Panen siia ühe margi Labuani
sümbolloomakesega. Tegemist siis harikrokodilliga (või inglise keeli lihtsalt
soolase vee krokodill), keda pidada elama Borneol arvatavalt 12 000 tükki.
Elavad jõgede suudmetes ja teinekord ujuvad ka päris kaugele avamerele. Kui
kuuemeetrine ja kohati kaks tonni kaaluv elukas rünnata otsustab, siis võimalus
ellu jääda praktiliselt puudub. Aeg-ajalt kohalikku lehte lugedes olen ma
silmanud vähemalt kolme lugu krokodillide tegemistest Borneol, mis on kõik
lõppenud kellelegi fataalselt. Nii, et peale nende juttude lugemist varvas
vette minnes vähe väriseb, kuigi selle kohta kas Labuanil ja krokodillidel
tänapäeval üldse mingeid seoseid on, ma kinnitust ei leidnud.
Kuna viimane
mootorrattalaenutus olla saarel suletud kolm aastat tagasi ja nende poolt laenutatavate
jalgrataste jaoks olin ma juba kolmandas klassis liiga suur, sai pöördutud
autolaenutusse. Kõigest 60 ringiti eest, millele lisandus ise ostetav kütus,
mis Malaisias teadupärast midagi ei maksa, sai võetud 24 tunniks Proton ja seega ka
Malaisia rahvaauto ära proovitud.
Saare kõige tuntumaks museaaliks on korsten, mis kuulus tööstusele, kus inglased oma kuningliku laevastiku kütmiseks sütt valmistasid. Alumisel pildil aga II maailmasõja memoriaal.
Saare pealinn on täis
vilkuvate tuledega asutisi, millede siltidele on kirjutatud „karaoke“, kuid on
alust arvata, et sinna sisenevad kõrgetel kontsadel filipiini tütarlapsed seal
just karaoket laulmas ei käi. Üldse on filipiinode järele tugev nõudlus, sest
toitlustuskohtade uksel ei ole mitte sildid „vajatakse kokka“ või „vajatakse
ettekandjat“, vaid „vajatakse filipiinlast“. Hotellitoast avastasin sellise
huvitava asja nagu hiinakeelne Uus Testament ja üritasin retseptsioonist siira
uudishimuga pärida, kes on teose sihtgrupp, kuid sealsed filipiinlannad ei
olnud paraku kursis, mis raamatuid neil tubades leidub.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar